2008-11-18

Hallongrottor -Bakverk



Så var det bakdags: Hallongrottor är så gott, och enkelt att baka. Ska man baka med barn blir detta det perfekta baket!
Vill också passa på att visa mina tre favoriter i köket: dl-måttet, äggklockan och mini-rivjärnet: små men naggande goda -i rostfritt -de vill jag inte vara utan.

Recept: 250 g smör+ 1,5 dl socker röres pösigt. Blanda ihop: 4,5 dl vetemjöl+ 1 dl marsanpulver (för kokning)+ 1,5 tsk bakpulver. Tillsätt mjölblandningen i smörsmeten och gör till en deg. Dela degen i ca 20 bitar - rulla till bollar o lägg i (mazarin-)formar. Tryck till lite så det blir en fördjupning i varje kaka. Lägg ca 1 tsk hallonsylt i varje fördjupning.
Grädda ca 20 min i 175*, mitt i ugnen.

3 kommentarer:

Vero sa...

Jag ÄLSKAR hallongrottor.

Ska baka i nästa vecka så jag tar och skriver ut ditt recept. Handling i helgen och sen skall det bakas som bara den. Hahaha... Fast känner jag mig själv så fastnar jag väl med pärlorna vid köksbordet.

Hehe...

svartataket sa...

Tack för kommentaren hos mej! Vad duktig du är! smycken och bakar :)
Åker ni också till fjällen? Det är så härligt!!
Ha det bäst!

kram Jessica

Hem och Lycka sa...

Mums, vrålälskar hallongrottor! kram