2009-10-06

Ett äpple om dagen../ An apple a day..




Ett äpple om dagen håller doktorn borta!
Förutom att äpplen är goda och väldigt vackra är de bra för magen och avlägsnar gifter. De verkar också antiinflammatoriskt och kontrollerar vårt blodsocker.
Och tänk vad många fina Svenska äppelsorter det finns. Nu är butikerna fulla med härligt doftande Svenska sorter -för oss som inte är lyckligt lottade med ett eget träd.... Jag vill ha Cox Orange, Cox Pomona, Gravensteiner, Ingrid Marie, Ribston, Transparente Blanche eller Åkerö!!
Den gamla skålen i pressglas är ett minne från min mors moster.

An apple a day keep the doctor away!
Those great fruits are really beautiful, and really healthy.
Besides tasting good, they remove toxins, are good for the stomach and the blood sugar, good source of antioxidants and with anti-inflammatory properties.
That sound nice too me!
In the afternoon I'll make an apple pie..
The old bowl is a memory from my mothers aunt.

9 kommentarer:

Sharon sa...

You're making me hungry! Beautiful apple shots!

helle sa...

Nyplukkede, friske og sprøde æbler er det bedste i verden...enig med dig!!

Kram Helle

Mia sa...

Gamla hederliga svenska sorter, mums. Jag har Åkerö som en klar favorit, men jag hörde att det kan ta upp till 10 år innan den bär frukt, mitt är inte så gammalt ännu, men den som väntar på något gott...Det sälges dessvärre inte i butiken men jag vet om en äppleodlare som sälger dom :) Fina foton ( som alltid :)

Lúcia sa...

Hi Eva, very nice and tasty post.
My dentist says it is good for teeth too.
Huummm, an apple pie in the afternoon sounds good to me :)
Well, enjoy it.
Bye,

Lúcia
www.fazemosdeconta.com

Petit Eyekiss sa...

Jag älskar äpplen, men kan inte äta dem!Brukar äta "skrutten" när jag gör äppelkaka.

Anonym sa...

Riktiga Snövit äpplen.... tack för Din kommentar och hoppas att Du snart öppnar Din nätbutik, den kommer att göra succé!!

Agneta

Charlotta sa...

Härligt med äpplen. En "nyare" sort som jag kan rekommendera är Katja. Friskt och fräscht och nästan lika vackert röda som dina äpplen. Vi har ett träd och det ger oftast så mycket frukt att vi inte kan ta vara på allt. Men aldrig att de får ligga under trädet och ruttna, det finns ju bekanta i stan som blir så glada över en kasse äpplen. :D

Allt möjligt och omöjligt sa...

Håller med. Underbar tid när man kan få frossa i svenska äpplen. Kram Eva

Gaia sa...

An apple a day....

we have the same wote in Italy! I thought it was only our quote!

What a surprise!